7 antioksidanasa koji su nam potrebni

Written by Danica Petrovic on . Posted in Ishrana

Antioksidansi su materije koje imaju sposobnost da neutrališu delovanje slobodnih radikala i spreče štetan uticaj koji ovi radikali imaju na zdrave ćelije čovekovog organizma.

Antioksidativnu aktivnost ispoljavaju različite materije čiji glavni izvor uglavnom predstavljaju namirnice biljnog porekla.

  • Vitamin E je liposolubilni vitamin sa antioksidativnim delovanjem. Ima ga u žitaricama, uljaricama (suncokret, bundevino seme, uljana repica i dr.), maslinama i maslinovom ulju. Smatra se da može da pomogne u regulaciji oksidacije LDL “lošeg” holesterola, čijom oksidacijom i taloženjem u zidovima krvnih sudova dolazi do razvoja ateroskleroze.
  • Vitamin C pripada grupi hidrosolubilnih vitamina, a zastupljen u svežem voću i povrću, posebno u citrusima, kiviju. U povrću, najviše ga ima u listu peršuna i paprici. Termolabilan je, tako da se je za dovoljan unos ovog vitamina važno upotrebljavati sveže namirnice bez termičke obrade.
  • Beta karoteni su važni za različite procese u organizmu, a posebno su zastupljeni u “narandžastom” voću i povrću (breskve, kajsije, šargarepa i dr.)
  • Likopen je jedan od biljnih antioksidanasa koji može da ima povoljno dejstvo u prevenciji nekih vrsti karcinoma (karcinom pluća, prostate, dojke). Kuvani paradajz je dobar izvor likopena.
  • Selen je jedan od elemenata sa brojnim ulogama u organizmu. Posebno se izdvaja uticaj selena na funkciju štitaste žlezde. Suplementacija selenom bi trebalo obazrivo da se sprovodi, jer lako dolazi do prekomernog nakupljanja selena, koji može da ima nuspojave (digestivne probleme, opadanje kose, oštećenje noktiju, a u najozbiljnijem slučaju i oštećenje jetre). Selena ima u brazilskom orahu, soji, morskim plodovima, luku, jetri i mesu.
  • Flavonoidi su velika grupa jedinjenja biljnog porekla. Svaka biljka sadrži različitu kombinaciju flavonoida. Flavonoidi se posebno prepoučuju u prevenciji bolesti srca, krvnih sudova, artritisa, malignih bolesti, različith zapaljenja i infekcije. Flavonoide sadrže zeleni čaj, grožđe, crno vino, jabuke, kakao i mnoge druge biljke.
  • Omega 3 i omega 6 masne kiseline se preporučuju zbog povoljnog dejstva na kardiovaskularni i koštano-zglobni sistem i kožu. Mogu da imaju blagotvorno dejstvo kod bolesti srca, artritisa, ekcema, psorijaze i drugih kožnih problema. Posebno su zastupljene u ribi i ribljem ulju.

Najbolji način unosa antioksidanasa, kao i svih drugih nutrijenata, jeste redovna i raznovrsna, zdrava ishrana. Sve namirnice sadrže različite kombinacije nutrijenata za koje se pretpostavlja da upravo u kombinaciji postižu najbolje delovanje. Izolovanjem pojedinačnih aktivnih principa biljaka i njihovom primenom, uglavnom se ne postižu isti rezultati kao kada se upotrebljava cela biljka.

Zato, ukoliko želimo da unesemo sve što nam je potrebno da bi naš organizam pravilno funkcionisao, najbolja preporuka je da se omogući svakodnevni unos svih neophodnih nutijenata putem hrane.

Tags: , , , ,