Biljni izvori proteina

Written by Danica Petrovic on . Posted in Ishrana

Proteini ili belančevine su osnovni gradivni materijal svih ćelija čovekovog organizma. Prema nekim preporukama, 10% dnevnog kalorijskog unosa bi trebalo da je proteinskog porekla. U gramima, to je oko 56g za muškarce i oko 46g za žene.

Koji su izvori proteina u ishrani?

Meso je jedan od osnovnih izvora proteina. Međutim, upotreba mesa, a posebno upotreba prekomerne količine mesa meta je različitih kritika. Naime, prema rezultatima različitih istraživanja, prekomerna upotreba pojedinih vrsta mesa (posebno mesnih prerađevina, zbog upotrebe konzervanasa) povezana je sa povećanim rizikom za razvoj različitih zdravstvenih poremećaja. Pored mesa, od namirnica životinjskog porekla posebno bogate proteinima izdvajaju se jaja i mlečni proizvodi.

Namirnice biljnog porekla mogu takođe da posluže kao izvor proteina.

Soja je odličan biljni izvor proteina. Međutim, soja je u poslednje vreme na lošem glasu usled velike zastupljenosti GMO soje koju bi trebalo izbegavati, prema mišljenju nekih stručnjaka.

Tempeh se dobija fermentacijom soje. U vegetarijanskim receptima može da se koristi i kao zamena za meso. Sadrži značajnu količinu proteina, više od tofu sira, koji se takođe dobija od soje.

Sočivo se može pripremati na različite načine. Odličan je izbor za osobe koje žele biljni obrok sa dovoljno proteina. Pola šolje sočiva sadrži oko 9g proteina.

Grašak je jedna od mahunarki, takođe odličan izvor proteina, mada nešto manje u odnosu na sočivo (oko 5g).

Krompir takođe sadrži određenu količinu proteina, iako se najpre ističe skrob kada se pomene sastav krompira.

Pečurke sadrže veliki broj biološki važnih nutrijenata, uključujući i proteine.

Kukuruz je odličan izbor za prilog bilo kom jelu. Jedna porcija kukuruza sadrži oko 4g proteina.

Artičoka nije previše zastupljena u ishrani, posebno na našem podneblju. Radi se o veoma zdravoj namirnici, sa oko 3,5g proteina po porciji, tako da je zasigurno preporučujemo.

Prokelj pripada porodici kupusa. Ne sadrži previše proteina (oko 2g), ali je odličan izbor za prilog jelima, zbog sadržaja drugih važnih nutrijenata.

Tags: , , ,