Borba sa insulinskom rezistencijom!

Written by Danica Petrovic on . Posted in Blog

Insulin je hormon koga proizvode beta ćelije pankreasa. Proizvodnju insulina podstiče glukoza u krvi. Posle obroka (naročito bogatog prostim ugljenim hidratima) pankreas reaguje tako što luči insulin. Njegov zadatak je da otvori vrata telesnih ćelija te im tako obezbedi potrebnu energiju. Glukoza iz krvi (sem one koja je po svome nivou normalno prisutna u krvi) prvo odlazi do jetre, gde obezbeđuje njene potrebe i skladišti se kao rezerva u vidu glikogena. Drugi deo viška glukoze u krvi se prenosi u mišiće gde se takođe skladišti u obliku glikogena.
Kada su jetra i mišići podmireni a ostalo je još glukoze u krvi, ona se skladišti u adipoznom/masnom tkivu.
Šta je insulinska rezistencija?
Ishrana bogata višestruko prerađenim ugljenim hidratima i brzom hranom, a pri tome smanjena fizička aktivnost, dovodi do stvaranja velike količine glukoze u krvi. Kao odgovor, aktivnost pankreasa i njegova proizvodnja insulina se značajno povećavaju. U određenom momentu, ćelije “navikle” na visoki nivo insulina u krvi (kao posledica visokog nivoa glukoze u krvi), se otvaraju manje za isti nivo insulin, dovodeći do povećane količine glukoze u krvi. Na taj način se stvara otpornost (rezistencija) na insulin.
Simptomi insulinske rezistencije
Osobe koje pate od insulinske rezistencije najčešće nemaju jasne nagoveštaje koji ukazuju na poremećaj. Ovo stanje može da traje dugo pre nego što se otkrije. Simptomi koji bi mogli da ukažu na insulinsku rezistenciju su :
Lako gojenje, teško mršavljenje
Gojaznost
Umor i pospasnost (naročito po obroku)
Nemogućnost začeća
Kada se insulinska rezistencija ne leči, može da preraste u Dijabetes tipa 2.
Insulinska rezistencija i začeće
Parovi koji imaju problema sa začećem se šalju na detaljne analize u koje spadaju i kompletan hormonalni status. Kada insulin nije u ravnoteži, on utiče i na druge hormone koji imaju uticaj na začeće. Insulinska rezistencija može da dovede do poremećaja nivoa testosterona kod žena, koji može da zaustavi ovulaciju i proizvodnju drugih hormona značajnih za začeće. Ovo stanje je takođe povezano i sa policističnim jajnicima.
Kako se izboriti sa insulinskom rezistencijom?
Na insulinsku rezistenciju se može uticati promenom životnih navika (ishrana, fizička aktivnost, kontrolni pregledi) i adekvatnom medikamentnom terapijom. Prvo smanjujemo potrebe za insulinom a potom dovodimo do povećanja osetljivosti ćelija na insulin. Drastično smanjenje slatkiša i grickalica, višestruko prerađenih proizvoda od žitarica i životinjskih masti kao i fizička aktivnost, igraju značajnu ulogu u borbi protiv insulinske rezistencije. Vežbanje pomaže ćelijama da iskoriste insulin, naročito u mišićima. Preporučuju se kardio vežbe koje podižu broj otkucaja srca i potrošnju kiseonika, od 30 minuta dnevno, više dana u toku nedelje.
Ishrana kod insulinske rezistencije
Osobe sa insulinskom rezistencijom često imaju problem i sa viškom kilograma. Stoga je potrebno posebno povesti računa o dnevnom unosu kalorija.
Žitarice – su glavni izvor energije u ishrani. Važno je birati proizvode od integralnih žitarica koje imaju manji glikemijski indeks (GI – brzina apsorpcije glukoze u organizam).
Voće i povrće – generalno ima malu kalorijsku vrednost. Tokom režima kod insulinske rezistencije, potrebno je servirati 3 do 5 porcija, gde je jedna porcija povrća jednaka jednoj šolji sirovog povrća ili ½ šolje kuvanog dok je porcija voća jednaka komadu celog voća srednje veličine ili ½ šolje isečenog ili bobičavog voća.
Proteini – biranjem nemasnog mesa, kao što su meso peradi, nemasno crveno meso i riba, smanjuje se i unos kalorija
Mlečni proizvodi – su bogati proteinima i kalcijumom. Unos od 2 do 3 porcije zadovoljava dnevne potrebe za hranljivim materijama. Jedna porcija je jednaka jednoj šolji mleka ili oko 45 grama sira. Biranjem proizvoda od obranog mleka (sa manje masti) smanjuje se i unos kalorija.
Orašasto voće, semenke i mahunarke – su bogate proteinima, “dobrim” masnim kiselinama, vitaminima i biljnim vlaknima. Tokom ovog režima preporučuje se 3 do 5 porcija u toku jedne nedelje. Jedna porcija ove grupe namirnica podrazumeva 1/3 šolje semenki ili orašastog voća ili ½ šolje kuvanih mahunarki.
Masti i ulja – su koncentrovani izvor kalorija, stoga je važno obratiti pažnju na količinski unos.
PRIMED Coprinus comatus je jedna od medicinskih gljiva sa dugogodišnjom upotrebom u tradicionalnoj medicini. Pokazuje mnoga blagotvorna dejstva u organizmu čoveka u prevenciji i kao pomoć u tretmanu različitih poremećaja zdravlja. Posebno se izdvaja pozitivnim delovanjem na regulaciju povišenog nivoa šećera u krvi. Aktivni sastojci gljive povoljno deluju na oslobađanje insulina iz pankreasa. Ispoljavaju antioksidativno, zaštitno i regenerativno dejstvo na ćelije pankreasa od oštećenja slobodnim radikalima. Kod dijabetesa tip I, upotreba Coprinus comatus može da ima povoljno dejstvo u smanjenju rizika od pojave komplikacija dijabetesa. Povoljno deluje na regulisanje povišenog nivoa holesterola i triglicerida.

Tags: , , , ,